Blogiarkisto

keskiviikkona, lokakuuta 19, 2005

PIPPI LÅNGSTRUMP FORTSÄTTER 60-ÅRS JUBLILEUM!

PIPPI MÖTER TOMMY OCH ANNIKA!


Vad som kom TOMMY OCH ANNIKA att särskilt spärra upp ögonen, det var apan
,som satt på den främmande flickans axel.
Det var en liten markatta, klädd i blå byxor, gul jacka och vit halmhatt.

Pippi gick gatan fram. Hon gick med det ena benet på trottoaren och det andra i rännsten.
Tmmy och Annika tittade efter henne så länge de kunde se henne.

Om en stund kom hon tillbaka. Och nu gick hon baklänges.
Det var för att hon skulle slippa vända sig om, när hon gick hem.

Då hon kom mitt för Tommys och Annikas grind, stannade hon. Barnen tittade på varann under tystnad. Till sist sa Tommy:

-VARFÖR GICK DU BAKLÄNGES?
-VARFÖR GICK JAG BAKLÄNGES? SA Pippi.
Lever vi inte i ett friit land kanske?
Får man inte gå, hur mna villl?
Förresten ska jag säga dej att i Egypten går alla människor på det viset och ingen tycker, att det är det minsta konstigt.

Hur vet du det, frågade Tommy. du har väl inte varit i Egypten?

-OM JAG HAR VARIT I EGYPTEN ! JO, DET KAN DUSKRIVA OPP ATT JAG HAR.

Jag har varit överallt på hela jordklotet och sett mycket konstigare saker än folk , som går baklänges.
Jag undrar vad du skulle ha sagt om hade gått på händerna
som folk gör i Bortre Indien?

HEJSOLAHOPSANLAA!

GUNATT

MARJA

Ei kommentteja: