HEI!
SAAPUMINEN IMATRALLE
Eniron reittikartasta huolimatta eksyin taas Imatran lukuisiin liikenneympyröoihin.
Ja niitä riitää kolmen keskuksen kaupungissa ja kaikkea halkoo synkän leveänä virtaava VUOKSI.
Yllätys, yllätys- Imatralla satoi vettä maanantaina. Pimeää riitti.
Saavuin klo 13 aikaan Imatran yhteen kolmesta keskuksesta.
Aina tie päättyy uuteen liikenneympyrään , on kuin karusellista toiseen joutuisi.
Kuvataidelinjan johtaja Juhani Järvinen kehui, että
Imatra on niin selkeä kaupunki orientoitua maantieteellisesti ja kaikkialle löytää helposti- kehotti minua katsomaan ENIRON reittikarttaan!- vastasin että on eri asia kerran vuodessa käypäläisenä käydä kuin hän taas on työskennelyt siellä parikymmentä vuotta.JA MINULLA OLI ENIRON REITTIKARTTA tulostettuna. Mutta katuja ei löytynyt!
Viikko kului nopeasti ja perjantaina tuli Imatrallekin talvi ja aurinko.
Oppilainani olivat nuoret kaksoistutkintoa suorittavat Etelä-Karjalan Ammattiopiston opiskelijat.
Aiheena TAITEILIJA JA YHTEISKUNTA.
Aikaa 32 tuntia.
Käytössä internet ja OPM:n tutkimuksia ja julkaisuja 25 kiloa paperitavarana.
Toteutus: luennointi ja tiedonetsintä ja lopuksi kuullun ja nähdyn kuulustelu.
Esseetyyppiset vastaukset kuuteen kysymykseen.
KÄSITELTÄVIÄ ASIOITA VIIKON AIKANA:
Taiteilijan määrittely -viranomaismäärittely.
Tekijänoikeusasiat KUVASTO:n esittely.
Näyttelynvaihtokeskus FRAME.
Taiteilijajärjestöt, valtakunnalliset ja paikalliset.
Verotus.
Työvoimapalvlut ammattitaiteilijalle.
Taiteilija ja moraali, eettiset kysymykset.
Taiteilija ja yhteiskunnan väliset konfliktit.
Muuttunut taiteilijan ammattikuva.
Kaskipuron vai Warholin malli?
12 ammattiopiston opiskelijaa ,yhteistutkintona artesaanitutkinto ja lukio.
Kaksi aikoi varmasti kokeilla kuvataiteilijan ammattia.
Muut aikoivat jatkaa opintoja muihin ammatteihin.
Tässä infoa kaupungin kotisivuilta:
Alvar Aallon kaavoittamaa kaunista kaupunkia rakennetaan yhä suomalaisen arkkitehtuurin perinteiden turvin. Arkkitehti Arto Sipisen suunnittelemassa Imatran Kulttuurikeskuksessa kohtaavat Vuoksi, city-keskusta ja kaunis luonto. Tilaa mielikuvitukselle.
Mistä on loistavat kulttuurikaupungit tehty?
Ne on tehty pohjoisesta valosta, karjalaisesta elämänilosta. Ne on tehty kokeneista kokousjärjestäjistä, sujuvista kokouspalveluista, slaavilaisesta eksotiikasta, Pietarin-tiestä, Saimaan sinisistä vesistä. Katariina Suuresta, tsaareista ja keisareista. Matkailijoista, vieraanvaraisuudesta.
Ne on tehty talven populaarimusiikkitapahtumasta, kevään kuulaista kamarimusiikkikonserteista, juurevasta Ugrijuhlasta, Semiotiikan Kansainvälisestä Kesäkongressista, kuumasta Big Band Festivalista, riemukkaasta kesäteatterista, loppukesän upeasta Balettigaalasta, syksyn taideviikosta, Imatran kosken kuuluista kuohuista.
Mistä kaksoiskaupungissa on kysymys?
Imatra ja Svetogorsk ovat tehneet yhteistyötä jo yli kymmenen vuotta. Ne muodostavat kaksoiskaupunkiparin, jollaisia on Euroopassa muitakin. Venäjän naapurina olevia kaksoiskaupunkeja on Imatra-Svetogorskin lisäksi vain Narva-Ivangorod.
PALUU IMATRALTA!
Lähtiessa taas tuntui ihan kirkkaalla päivänvalolla katsottuna , että kaikki kyltit ja liikenneympyrän liittymät osoittavat SVETOGORSKIIN- aina pyörähdin väärään, suuntavaisto katosi!
Runsaat puoli tuntia surffailin ympyröitä.
Joensuu-kyltti tarkoittaa Imatralla Mikkelin suuntaa Jyväskylää ja Kuopiota.
Liikenne taitaa olla pääasiassa kahteen suuntaan SVETOGORSK-IMATRA-SVETOGORSK.
Samasta syystä ALKON myymälöitä ei juuri löydy Imatralta.
Alkoholia saa edullisesti SVETOGORSKISTA.
Lisää Imatra -infoa
IMATRA PÄHKINÄN KUORESSA
Perustettu v. 1948
Kaupungiksi v. 1971
Kokonaispinta‑ala: 191,6 km²
(Maata 155,3 km², vettä 36,3 km²)
Asukasluku: 29.529 (31.12.2005)
Kaupungin vakituinen henkilökunta 1817 hlöä
Suurimmat työllistäjät: Stora Enso Oyj, kaupunki, Ovako Bar Oy Ab
Veroprosentti: 18
Historiaa
Imatran alueella on ollut asutusta kivikaudesta alkaen ja alueelta löytyy useita kivikautisia asuinpaikkoja. Ensimmäinen mainita Imatrasta on vuodelta 1541 veroluetteloista, joissa mainitaan Vuoksen lohenkalastus ja siitä kerätyt verot. Pysyvämpää asutusta Imatran seudulla on ollut jo 1500-luvulla ja kaikki Imatran alueen nykyiset kylät mainitaan 1600-luvun alussa alueelta tehdyissä kyläluetteloissa. Vuoksen rannoilla harjoitettiin tuolloin lähinnä kaskiviljelyä ja kalastusta.
Suomen vanhin matkailunähtävyys
Imatrankoski on Suomen vanhin matkailunähtävyys. Imatran matkailuhistorian voidaan sanoa alkaneen vuonna 1772, jolloin Venäjän keisarinna Katariina Suuri vieraili Imatralla koskea ihailemassa. Matkailu Imatralle oli suurimmillaan 1800-luvun loppupuolella ja 1900-luvun alussa, jolloin varsinkin rikkaat pietarilaiset matkustivat ahkerasti Imatralle. Pietarista oli matkaa Suomen rajalle vain nelisenkymmentä kilometriä eivätkä rajamuodollisuudet rajoittaneet matkustamista, koska Suomen suuriruhtinaskunta oli tuolloin autonominen osa Venäjää.
Jo tuolloin pietarilaiset harrastivat myös ostosmatkailua Suomen puolelle. Täällä tiet ja muutkin palvelut olivat paremmassa kunnossa kuin Venäjällä ja Suomi oli huomattavasti lähempänä kuin Keski- ja Etelä-Eurooppa.
Rautatien tulo Imatralle vuonna 1892 lyhensi matka-aikaa Pietarista puoleen. Vuonna 1903 valmistui uusi Valtionhotelli kosken rannalle ja matkailijoiden määrä olikin suurimmillaan ennen ensimmäistä maailmansotaa. Sota sulki rajan Venäjälle mutta suomalaiset löysivät Imatrankosken jälleen 20-luvulla, jolloin matkailijoiden määrät taas kasvoivat.
Imatrankosken patoamisen jälkeen 1929 koski on kohissut vain järjestelyissä koskinäytöksissä, joita on nykyisinkin kesäisin lähes joka päivä.
Teollistuminen
Imatran alueen teollistuminen alkoi 1880-luvulla, jolloin Tornator Oy perusti Tainionkoskelle puuhiomon, paperitehtaan ja lankarullatehtaan. Imatran Voimalaitoksen valmistumisen jälkeen vuonna 1929 Imatran seudulle perustettiin useita uusia teollisuuslaitoksia, puunjalostusteollisuuden lisäksi metalliteollisuutta mm. Imatran Rautatehdas 1936. Enso-Gutzeit Oy:n Kaukopään tehdas valmistui 1935.
Kauppalan perustaminen
Imatran kauppala perustettiin toisen maailman sodan jälkeen vuonna 1948 kolmen teollisuustaajaman ympärille, jotka olivat aikaisemmin kuuluneet Ruokolahteen, Joutsenoon ja Jääskeen. Suurin osa Jääsken pitäjää jäi rajan toiselle puolelle, myös silloinen Enson taajama, nykyinen Svetogorskin kaupunki, jossa oli mm. suuri puunjalostustehdas. Tehdas on edelleen toiminnassa ja sen omistaa amerikkalainen International Paper.
Imatrasta tuli kaupunki vuonna 1971. Imatra on vuosien kuluessa kasvanut hajanaisesta kolmen keskustan kauppalasta moderniksi ja vireäksi kaupungiksi.
Yleistä
Imatra ja Svetogorsk ovat toteuttaneet ja toteuttavat lukuisia yhteisiä EU-projekteja. Niiden tuloksena Svetogorskin maanalaiset putket ja johdot ovat hyvässä kunnossa. Imatran rooli on ollut tarjota asiantuntija-apua ja Svetogorsk on pääosin itse rahoittanut investoinnit. Joihinkin hankkeisiin Svetgorsk on saanut tukea Suomen ympäristöministeriön lähialuevaroista..
Koulujen välillä on vieraan kielen opetusta ja runsaasti muutakin yhteistoimintaa. Leirikoulut ja oppilasvaihto ovat osa yhteistyötä. Kulttuuriyhteistyön paras esimerkki on kaksi kertaan vuodessa järjestettävä Vuoksi- gaala, joka pidetään keväällä Imatralla ja loppuvuodesta Svetogorskissa.
Kaksoiskaupunki Imatra-Svetogorsk
- päämäärät ja strategiat
Hyödyt yrityksille
Imatra – Svetogorsk –kaksoiskaupunkiparin tarjoamat hyödyt yrityksille voidaan tiivistää seuraavasti:
- tuotanto Venäjällä
- Venäjän alhainen kustannustaso
- Venäjän kasvavat markkinat
- Venäjän vahva talouskasvu
- Imatran läheisyys
- osa toiminnoista voi olla Imatralla
- tukipalvelut saatavissa Imatralta
- henkilökunta voi halutessaan asua Imatralla
- joustava ja nopea rajanylitys
Svetogorskissa toimiva International Paperin omistama sellu- ja paperitehdas hyödyntää toiminnassaan edellä mainittuja hyötyjä.
Haluamme alueelle lisää vastaavanlaisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Näissä asioissa sinua palvelee Imatran seudun kehitysyhtiössä Ismo Pöllänen
puh. 020 495 2673.
Matkailu
Imatra tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet myös matkailun alalla. Suomessa käyvistä venäläisistä jo 25 % yöpyy Imatralla. Tax-free tilastoissa Imatra on noussut jo kolmannelle sijalle. Rajanylittäjien määrä saavuttanee miljoonan ylittäjän rajan parin vuoden kuluessa.
Matkailijan on helppo käydä Svetogorskissa, koska sinne on matkaa Imatran keskustasta vain 5 kilometriä. Venäläisestä eksotiikasta pääsee nauttimaan ns. venäläisissä illoissa, joita kaupunkien matkailutoimistot (Imatran Seudun Matkailu, 020 495 2507 ja Falkon, puh. 0400 680911 ) räätälöivät ryhmän toivomusten mukaan. Luvassa on aina hyvää venäläistä ruokaa sekä laulua ja tanssia kohtuuhintaan.
Niistä on loistava kulttuurikaupunki tehty.
LISÄÄ KULTTUURIA!
Imatralla toimii IMATRA BIG BAND!
26.08.2006
Jussi Virsunen IBBF:n puheenjohtajaksi 1.9. 2006
Katso IBBF 2006 -sivusto
25. juhlavuoden ohjelmiston suunnittelu on käynnissä!
VAIKUTA KESÄN 2007 OHJELMISTOON !
Imatra Big Band Festival viettää ensi kesänä 25. juhlavuottaan. Juhlavuoden kunniaksi ohjelmistoa rakennetaan idealla jotain uutta ja jotain vanhaa. Eli parhaita paloja menneiltä vuosilta ja jotain uutta ja raikasta ajan hermolla. Nyt sinullakin on mahdollisuus vaikuttaa ensi kesän ohjelmistoon. Lähetä ehdotuksesi Anna Palautetta -osiossa meille niin otamme selvää ko. esiintyjästä. Eli ehdotuksia Pop, Rock, Iskelmä, Rajaton musiikki, Swing, Jazz, Blues & Soul, Funk & Groove- ja maailmanmusiikin -iltoihin.
Noniin!
Vaalikonekysymyksiin saa vastata nykyään ahkerasti,kohta koneet avautuva äänestäjille!
Nyt on kyllä paljon tietoa netissä ehdokkaista. Vastaukset paljastavat kyllä ehdokkaan karvoineen!
ensi viikonloppuna eli lauantaina Vasemmistoliiton vaalikamppanajan avaus Kaapelitehtaalla Helsingissä.
Heips!
Marja
2 kommenttia:
Hello! Mielenkiintoista, mielenkiintoista. Olet ehtinyt viikossa paljon, muutakin kuin pyöriä liikenneympyröissä.
Mielenkiinnolla odotan toista viikkoa navetalla.
"se vaalee ihminen"
voi lol -.-'
Lähetä kommentti